نکاتی برای جلوگیری از نفوذ هکرها به رایانه های مبتنی بر ویندوز

Spread the love

هنگامی که موضوع استفاده از اینترنت به میان می آید چیزی به نام امنیت صد در صد وجود ندارد.

یکی از بهترین روش های جلوگیری از نفوذ هکرها به کامپیوتر، غیرفعال کردن جاوا اسکریپت و فلش می باشد، زیرا این دو به طور گسترده ای برای تزریق اسکریپت های مخرب به سیستم استفاده می شوند. اما این امر در بیشتر موارد غیرعملی است زیرا اینترنت به جاوا اسکریپت و فلش برای انجام عملیاتی مانند ورود به وب سایت ها، مرور، جستجو و موارد دیگر وابستگی زیادی دارد.

علاوه بر پیروی از اقدامات اولیه نظیر به روز نگه داشتن سیستم عامل ویندوز و نرم افزار، فعال نمودن فایروال، استفاده از یک نرم افزار ضدویروس خوب یا یک مجموعه امنیتی مخصوص اینترنت، چند اقدام احتیاطی وجود دارد که می توانند شما را در مسیر حفظ امنیت کمک کنند. در ادامه نکاتی برای جلوگیری از هک شدن بدون نیاز به محدود یا خاموش کردن جاوا اسکریپت و فلش بیان شده است.

استفاده از یک رمز عبور قوی برای حساب های کاربری و آنلاین

استفاده از گذرواژه های آسان احتمال اینکه هر کسی به حساب کاربری شما وارد شود را افزایش می دهد. در اغلب موارد، هکرها پس از یافتن رمز عبور شما و ورود به حسابتان، رمز عبور را تغییر می دهند و شما دیگر قادر نخواهید بود به حساب خودتان وارد شوید. بنابراین همیشه توصیه می شود از کلمه عبور قوی استفاده کنید که شامل کاراکترهای الفبایی و همچنین شامل کاراکترهای ویژه می باشد.

جهت بهبود امنیت همیشه از کاربران ویندوز خواسته می شود تا رمز عبور قوی انتخاب کنند و هنگامی که رمز عبور برای حسابی بیش از سه بار اشتباه وارد شود آن حساب غیرفعال می شود.

برای حساب های آنلاین، استفاده از نرم افزاری برای مدیریت رمز عبور مانند LastPass که رمزهای عبور امن ایجاد می کند و آنها را به صورتی مطمئن و قابل به یاد آوردن ذخیره می کند توصیه می شود. علاوه بر این، بهتر است کلمه های عبور مختلفی برای سایت های مختلف داشته باشید تا در صورت به خطر افتادن یک حساب، امنیت دیگر حساب ها دچار مشکل نشود.

Keep Hackers out of your computer

حذف نرم افزارهای از پیش نصب شده ناخواسته (crapware)

زمانی که شما یک کامپیوتر جدید خریداری می کنید، هرگز نمی دانید که چه نوع برنامه ها بر روی کامپیوتر شما نصب شده است. یک کامپیوتر جدید مقدار زیادی از نرم افزارهای نصب شده را داراست که شما هرگز به آن ها نیاز ندارید. اولین گام بعد از خریدن یک کامپیوتر جدید حذف تمام نرم افزارهای crapware و برنامه هایی است که نیازی به آن ندارید. ابزارهای مختلفی برای تصمیم گیری در مورد حذف و یا نگه داری برنامه ها وجود دارند که این امکان را برای شما فراهم می آورند که گونه ای از برنامه ها را به طور خودکار حذف نمایید. حذف برنامه های ناخواسته با استفاده از این نرم افزارها و نیز به صورت دستی و انتخابی میسر است. قابل ذکر است که روش دستی با اینکه ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد، امن تر است. اگر برنامه ای را مشاهده کردید که نمی توانید درک کنید، بهتر است با کسی مشورت کنید و سپس آن را حذف کنید.

مرورگر وب خود را عاقلانه انتخاب کنید و از افزونه های امنیتی استفاده نمایید.

مرورگرهای وب واسطه هایی هستند که به ما اجازه می دهند تا به اینترنت متصل شویم و با آن ارتباط برقرار کنیم. مرورگرهای بسیاری در بازار وجود دارند. مرورگر خود را عاقلانه انتخاب کنید. یک مرورگر مناسب باید بتواند در حین گشت و گذار در اینترنت از شما محافظت کند. به عنوان مثال، اینترنت اکسپلورر دارای فیلتر SmartScreen است که تلاش می کند تا قابلیت اطمینان وب سایت ها را بررسی کند. اگر از گوگل کروم استفاده می کنید، افزونه هایی را خواهید دید که ضریب امنیت وب سایت ها و قابل اعتماد بودن آنها را به شما اطلاع می دهند. به همین ترتیب، برای فایرفاکس، NoScript به شما اجازه می دهد با مسدود کردن اسکریپت های ناخواسته و دریافت اسکریپت های مجاز، امنیت خود را افزایش دهید. علاوه بر این، همیشه از به روز بودن مرورگر خود اطمینان حاصل کنید، زیرا هکرها از سیستم های سازش و راه های جدید استفاده خواهند کرد.

تا آنجا که ممکن است از HTTPS استفاده کنید.

عبارت HTTP مخفف Hyper Text Transfer Protocol است. HTTPS یک نسخه پیشرفته است که S به پروتکل اضافه شده و به این معنی است که اتصال به وب سایت “امن” خواهد بود.  “امن”، به معنی “رمزگذاری شده” است. برای اینکه یک وبسایت به HTTPS تبدیل شود، باید آزمایشهای مختلفی را جهت بررسی اینکه آیا وب سایت در واقعیت به همان اندازه امن است یا خیر انجام دهد. تقریبا تمام سایت های شبکه های اجتماعی و نیز فروشگاه های تجارت الکترونیک HTTPS را ارایه می دهند.

برای اطمینان از اینکه استفاده از HTTPS را فراموش نمی کنید، می توانید Group Policy را در ویندوز ۸٫۱ تنظیم کنید. پلاگین هایی برای مرورگرها وجود دارد که وب سایت ها را ملزم می کند تا نسخه HTTPS را بارگذاری کنند، بنابراین اعتبار ورود و اطلاعات بانک و یا کارت ایمن است. به عنوان مثال یکی از این پلاگین ها HTTPS Everywhere است و برای مرورگرهای مبتنی بر Google Chrome و Firefox در دسترس می باشد.

در حد امکان از اعتبار سنجی دو مرحله ای استفاده کنید.

امروزه اکثر وبسایتها امکان اعتبار سنجی دو مرحله ای را برای کاربران فراهم می آورند. در این مورد علاوه بر ورود به سیستم با شناسه کاربری و رمز عبور خود، باید اطلاعات اضافی را که به یک دستگاه شخصی مانند یک تلفن همراه ارسال می شود وارد کنید. وب سایت های بانک، ذخیره سازی ابر و غیره به شما امکان احراز هویت دو مرحله ای را می دهند. این امر به شما کمک می کند تا ایمن بمانید زیرا حتی اگر کسی بتواند رمز عبور شما را بیابد، به تلفن همراه شما دسترسی ندارد تا PIN ارسال شده به آن را برای ورود به حساب دریافت نماید.

تصمیم های عاقلانه بگیرید. 

پیوست های ایمیل را از فرستندگان ناشناس دانلود نکنید. امروزه باید بسیار مراقب باشید که چه چیزی را و از کجا دانلود می کنید. همچنین همیشه در خصوص موارد مشکوک هوشیار باشید و اقدامات با احتمال خطر بالا انجام ندهید.

اگرچه هیچ محافظت کاملی در برابر هکرها و بدافزارها وجود ندارد، این راهنمایی ها برای جلوگیری از حمله هکرها و به عنوان چند اقدام احتیاطی بیان می شوند.

 

کانال تلگرام:  https://telegram.me/dynamics_ax

 منبع: http://www.thewindowsclub.com/keep-hackers-out-of-your-computer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.