داینامیکس ۳۶۵ مالی و عملیاتی- منسوخ شدن One voucher

Spread the love

در داینامیکس ۳۶۵ بهار ۲۰۱۸ مایکروسافت مطلب را با عنوان “One voucher deprecation” مطرح می‌کند که ترجمه آن بشرح ذیل است :

” برای ژورنالهای مالی (از جمله ژورنال حسابداری، ژورنال دارایی ثابت، ژورنال پرداخت های فروشنده و غیره) قابلیتی وجود دارد که به شما امکان می دهد تا تراکنشهای متفاوت را در یک ژورنال ثبت نمایید. این امکان ” One voucher ” نامیده می شود و البته استفاده از آن منجر به مشکلاتی در خصوص تسویه، محاسبه مالیات، بازپرداخت حساب مربوطه در حسابداری، گزارشات مالی و موارد دیگر می‌گردد. با توجه به این مسائل، قابلیت One voucher ، منسوخ خواهد شد. اما به دلیل شکافی که در صورت حذف آن ایجاد می‌شود، این عملکرد به یکباره منسوخ نخواهد شد. بجای آن، از برنامه زیر استفاده خواهیم کرد:

  • نسخه بهار ۲۰۱۸: این قابلیت بصورت انتخابی به پارامترهای حسابداری اضافه خواهد شد و البته بصورت پیش‌فرض غیرفعال می‌گردد. با این وجود، اگر سازمان شما دارای سناریوی وابسته به این قابلیت باشد، می‌توانید با استفاده از پارامترها نسبت به فعال‌سازی آن اقدام نمایید.
  • در صورتیکه سناریوی کسب و کار به قابلیت One voucher نیاز ندارد، نسبت به فعال شدن آن اقدام نشود. زیرا ما نسبت به رفع خطاهایی که در صورت فعال شدن آن ایجاد شود، اقدامی نخواهیم کرد.
  • استفاده از One voucher را در داینامیکس ۳۶۵ مالی و عملیاتی متوقف نمایید، مگر اینکه بعلت شکافهای عملکردی مجبور به استفاده از آن می‌باشید.
  • نسخه پاییز ۲۰۱۸ و بعد از آن : شکافهای عملکردی رفع و تکمیل خواهد شد. بعد از تکمیل این موارد، عملکرد One voucher بصورت دایم و کامل متوقف خواهد شد.

محل‌های استفاده از one voucher

گزینه One voucher در موقعیتهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • انتقال ابتدای دوره‌ای که شامل تراکنش‌های مشتری و فروشنده می‌باشد،
  • انتقال مبلغ از یک فروشنده به فروشنده دیگر،
  • تسویه تراکنش‌ها بین مشتری و فروشنده‌ای که ذاتا یک شخصیت یا شرکت می‌باشند(same party ID)
  • پست دریافتهای مشتریان متفاوت به یک حساب بانکی طی یک تراکنش

مایکروسافت مشکلات و سناریوهای مرتبط با قابلیت one voucher را توضیح می‌دهد. “شکافهای عملکردی که حذف این امکان ایجاد می‌کند طی نسخه پاییز ۲۰۱۸ و نسخه‌های بعد از آن رفع خواهد شد. ”

لیست آنها را در لینک ذیل ببینید:

https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365/unified-operations/financials/general-ledger/one-voucher

 پارامترهای حسابداری جدید- اجازه ثبت تراکنشهای متفاوت در یک سند

همانطور که ذکر شد در نسخه بهار ۲۰۱۸ گزینه جدیدی در پارامترهای حسابداری وجود دارد، با عنوان

.”Allow multiple transactions within one voucher”

این گزینه در تب Ledger و در قسمت General می‌باشد و بصورت پیش‌فرض گزینه “No” می‌باشد.

در حالتی که که این گزینه No است، یک ژورنال حسابداری ایجاد کرده‌ام و همانطور که مشاهده می‌نمایید در هر دو قسمت حساب و طرف حساب مقابل گزینه Vendor انتخاب کرده‌ام.

در هنگام تایید کردن ژورنال پیامی به شرح ذیل دریافت می‌شود :

“There can only be one vendor or customer transaction per voucher”

پس امکان پست کردن این ژورنال وجود ندارد.

به صفحه پارامترهای حسابداری برگشته و گزینه “Allow multiple transactions within one voucher” را با انتخاب گزینه  “Yes” فعال می‌کنم.

وقتی که این گزینه فعال می‌گردد، پیغام اخطاری نمایش داده می‌شود و اعلام می‌شود که مایکروسافت استفاده از این گزینه را پیشنهاد نمی‌کند. پیغام را نادیده گرفته و گزینه “Yes”  را انتخاب می‌کنم.

و در پایان ژورنال مشابه آنچه که ثبت شده بود، بعد از این تغییر در پارامترهای حسابداری ثبت و پست شد.

ایجاد ژورنال- One voucher number only

در صورت ایجاد یک ژورنال جدید در آدرس

,General ledger > Journal setup > Journal names

می توانید در فیلد “New voucher” از لیست نمایش داده شده، گزینه “One voucher number only” را برای آن نوع ژورنال انتخاب کنید.

مایکروسافت محل استفاده از آن را ثبت یک ژورنال برای سرفصلهای حساب متفاوت و پست آن نیز طی یک سند، اعلام می‌دارد و همچنین اعلام می‌کند پشتیبانی از آن ادامه دارد.

نتیجه

مایکروسافت سناریوهای متفاوت و مشکلات مربوط به استفاده از آیتم one voucher را اعلام می‌کند. شکافهای عملکردی که حذف این آیتم ایجاد می‌کند طی نسخه‌های پاییز ۲۰۱۸ و نسخه‌های بعد از آن مرتفع خواهد شد.

آنچه که مایکروسافت در این خصوص اعلام کرده است در لینک ذیل قابل مشاهده می‌باشد:

https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365/unified-operations/financials/general-ledger/one-voucher

امیدواریم که مایکروسافت همه شکافهای عملکردی مربوط به گزینه “One voucher”  را تا قبل حذف آن رفع کند و امکانی برای انتخاب مشتریان و یا فروشندگان متفاوت طی یک سند را فراهم آورد.

کانال تلگرام:  https://telegram.me/dynamics_ax

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.