داینامیکس ۳۶۵ مالی و عملیاتی- کلیدهای میانبر (قسمت دوم)

Spread the love

میانبرها یا Shortcut key ازجمله امکاناتی می‌باشند که استفاده از یک نرم افزار را ساده‌تر و سریعتر می‌کند. البته با توجه به تنوع عملیات و گستره کاری امکان به یاد داشتن همه آنها میسر نمی‌باشد و لازم است کاربر به لیست آنها با توجه به عملیات جاری دسترسی داشته باشد.

قبل از PU12:

تا قبل از بروزرسانی پلت فرم ۱۲ (PU 12) در نوامبر ۲۰۱۷ ، کلیدهای میانبر مختص عملیات و منو آیتمها را، با نگه داشتن موس بر روی آنها و یا جستجو کردن در اینترنت، می‌توان یافت. از جمله لینکهای قابل استفاده برای این منظور ، آدرس ذیل است که لیست کاملی از میانبرها را شامل می‌گردد. طی نوشتاری در همین سایت نیز به آن پرداخته شده است.

https://docs.microsoft.com/en-us/dynamics365/unified-operations/fin-and-ops/get-started/shortcut-keys

البته مواردی نیازمند بررسی نیز وجود داشت. بطور مثال داینامیکس ۳۶۵ به کاربران اعلام داشت که (/+Ctrl)  میانبری برای جستجو و (‘+Ctrl) میانبری برای جستجو در عملیاتهای اجرایی یا Performan Action فرمها مانند فرم مشتری و یا سایر فرمهای مشابه که دارای عملیات است، می‌باشد.

Search
Performan Action

مادامی که میانبر (‘+Ctrl) را به منظور جستجوی عملیاتهای اجرایی انتخاب می‌شود ولی موردی برای نمایش موجود نباشد، کاربر به فیلد جستجو ارجاع داده می‌شود. یکی دیگر از موارد اثر گذار در میانبرها، قالب صفحه کلید مورد استفاده است. داینامیکس ۳۶۵ از قالب United States Keyboard استفاده می‌کند.

با توجه به محدودیت قالب مورد استفاده در صفحه کلید، داینامیکس نسبت به جایگزینی تعدادی از کلیدهای میانبر اقدام کرده است. بطور نمونه میانبر(Alt+Q) که در مستندات مایکروسافت نیز اعلام شده است و محل استفاده آن جستجوی عملیات می‌باشد و با میانبر اعلام شده قبلی همپوشانی دارد. البته این همپوشانی‌ها می‌تواند باعث سردرگمی کاربر و در نتیجه کاهش استفاده از آن گردد.

 بروزسانی PU12:

با انتشار پلت فرم ۱۲ در نوامبر ۲۰۱۷ تغییراتی در کلیدهای میانبر داده شده است. در مهمترین تغییر یافتن کلیدهای میانبر در یک فرم آسانتر شده است.

مایکروسافت این بهبود را بشرح ذیل توضیح می‌دهد: با این بروزرسانی، میانبرهای موجود هر فرم را می‌توانید به طور مستقیم در آن فرم پیدا کنید.  بر روی کنترل مورد نظر راست کلیک کنید و به سادگی گزینه مشاهده میانبر را انتخاب کنید. با این عمل یک صفحه محاوره‌ای برای شما باز خواهد شد که لیست کل میانبرهای قابل استفاده در صفحه را به شما نشان خواهد داد.

البته طی این بروزسانی مشکلاتی مشابه آنچه که در بخش اول توضیح داده شده، رفع نشده است و همچنان در صورت عدم وجود عملیاتی در فرم جاری، کاربر به فیلد جستجوی ارجاع داده خواهد شد و مشکل مپوشانی و تعریف دو میانبر برای یک منظور نیز رفع نگردیده است.

اما با این بروز رسانی اطلاعات صحیح در خصوص میانبرها با راست کلیک کردن بر روی فرم و انتخاب گزینه “View shortcuts” وجود دارد.

این انتخاب یک صفحه جدید را باز می‌کند که شامل اطلاعات میانبر می‌باشد. از آن جمله میانبرهای (Alt+G) و  (Alt+Q).

و زمانی که گزینه “View all product shortcuts”  را انتخاب کنید بصورت مستقیم به صفحه میانبرهای مایکروسافت در سایت docs.microsoft ارجاع داده خواهید شد.

در پایان امیدواریم که امکان “Available keyboard shortcuts” منتشر شده طی بروزرسانی PU12  کمکی به کاربران برای استفاده بیشتر از صفحه کلیک و کلیک کردن کمتر با موس باشد.

کانال تلگرام:  https://telegram.me/dynamics_ax

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.